سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تو را به دوستی مسکینان و همنشینی با آنان سفارش می کنم . [رسول خدا صلی الله علیه و آله ـ به ابوذر ـ]
کل بازدیدها:----34993---
بازدید امروز: ----10-----
بازدید دیروز: ----0-----
نشریه رایحه ظهور

 

نویسنده: خادم المهدی
جمعه 85/12/18 ساعت 11:45 عصر

طلیعه

امام مهدى عجل الله تعالی فرجه از ما چه انتظارى دارند؟

در بسیارى از مقاله‏ها و کتاب­هایى که در زمینه وظایف منتظران امام زمان (عج) نوشته شده‏است، صحبت از این شده که ما باید در زندگى خود، آن‏گونه سخن بگوییم و رفتار کنیم که امام زمانمان عجل الله تعالی فرجه مى‏پسندند. حال پرسش این است که: از کجا مى‏توان فهمید که امام زمان عجل الله تعالی فرجه از ما چه مى‏خواهند و چه کارى را مى‏پسندند؟

در پاسخ این سؤال خوب است که دو نکته را یادآور شویم:

1. امام زمان (عج) ادامه دهنده راه پیامبرصلی­الله علیه وآله و ائمه معصومین علیهم السلام است از آنجا که به اعتقاد ما همه امامان معصوم(ع) مفسران کتاب خدا و بیان‏کنندگان سنت رسول خدا(ص) هستند، رضایت و خشنودى امام زمان(عج) در چیزى جز آنچه که در کتاب خدا آمده یا در کلمات رسول خدا صلی­الله علیه وآله و دیگر امامان معصوم(ع) به آن اشاره شده نیست. به بیان دیگر اگر کسى به همه تکالیف و وظایفى که در قرآن و روایات معصومین(ع) به آنها امر شده عمل کند و از همه محرمات و گناهانى که در این دو منبع الهى از آنها نهى شده، دورى جوید، به عبارت ساده تر اگر به رساله عملیه خود عمل کند، خواهد توانست که رضایت امام زمان(عج) را چنان‏که باید و شاید به دست آورد.

2.    امام زمان عجل الله تعالی فرجه  به عوامل خرسندى و ناخرسندى خود اشاره کرده‏اند:

در احادیث، زیارتها و دعاهایى که در طول دوران غیبت صغرا و پس از آن به صورت توقیع و یا به صورتهاى دیگر از امام زمان عجل الله تعالی فرجه  براى ما به یادگار مانده است به صراحت تمام آنچه که موجب خوشنودی یا ناخوشنودی آن حضرت مى‏گردد بیان شده و چگونه عمل کردن، چگونه سخن گفتن و چگونه اندیشیدن به ما آموخته شده است. از این رو با مراجعه به مجموعه توقیعات آن حضرت و تأمل و تدبر در آنها مى‏توان به راحتى هدایت را از گمراهى و صراط مستقیم را از کج­راهه‏ها باز شناخت. براى روشن‏تر شدن موضوع، خوب است که به عنوان مثال نگاهى داشته باشیم به یکى از این یادگارهاى گرانقدر امام زمان(عج)؛ یعنى دعاى معروفى که با جمله «أللّهمّ ارزقنا توفیق الطاعة و بُعد المعصیه...» شروع مى‏شود و در اوایل مفاتیح‏الجنان نیز آمده است.

در این دعاى کوتاه و مختصر، امام مهدى(عج) همه آنچه را که شایسته است ما خود را به آنها آراسته یا از آنها پیراسته سازیم در قالب دعا بیان کرده و به صورت غیر مستقیم به ما فهمانده‏اند که به عنوان حجت خدا، چه انتظارى از ما دارند و چگونه شیعه‏اى را براى خود مى‏پسندند.با هم قسمتهایى ازاین دعا را مى‏خوانیم:

 

بار خدایا! توفیق فرمانبردارى، دورى از گناهان، درستى و پاکى نیت و شناخت حرامها را، روزى ما فرما. و ما را به راهنمایى و پایدارى گرامى دار و زبان ما را در درست‏گویى و گفتار حکیمانه استوار ساز و دل ما را از دانش و معرفت سرشار کن و درون ما را از حرام و مال شبهه ناک پاکیزه گردان و دست ما را از ستمگرى و دزدى بازدار و چشم ما را از فجور و خیانت بپوشان و گوش ما را از شنیدن سخن بیهوده و غیبت بربند و...

در ادامه این دعا، امام زمان صفات و ویژگیهایى را که شایسته عالمان، دانش‏پژوهان، پیران، جوانان، زنان، توانگران، تنگدستان، جنگ‏جویان، حکمرانان و... است برمى‏شمارند و از خداوند مى‏خواهند که به هر یک از این گروهها و اقشار اجتماعى صفات و ویژگیهایى را که شایسته آنهاست عطا فرماید.

پس راه روشن است و امام زمانمان راه زندگی مورد رضایت خود را برای ما بیان فرموده­اند فقط ما باید اهل عمل باشیم بیایید یک‏بار این دعا را با دید کسى که مى‏خواهد بداند امامش از او چه انتظارى دارد مرور کنیم تا ببینیم که مولا وامام زمانمان به طور خاص از ما چه توقع و انتظارى دارند؟! و انشاء­الله به توقعات اماممان جامه عمل بپوشانیم.

یا علی...

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • شماره 25
    [عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • مطالب بایگانی شده

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  • وضعیت من در یاهو

  •